Hotellin vastaanottopalvelut (Koulutusnumero 705703)

 

 

 

Hotellin vastaanottopalvelut – Majoitusalan tehtäviin matkailualalle (nro 705703)

Näetkö tulevaisuuden työpaikkasi hotellin tai muun matkailualan yrityksen vastaanottopalveluissa?

Matkailualan perustutkintoon kuuluvan Hotellin vastaanottopalvelut -tutkinnon osan koulutus (11.8.-20.12.2022) toteutetaan työelämälähtöisenä monimuotokoulutuksena. Koulutus sisältää tutkinnon osaan kuulumattomia täydentäviä verkko-opintoja: Johdanto kestävään kehitykseen sekä Vastuullinen matkailu.

Koulutus antaa valmiudet työskennellä asiakaspalvelutehtävissä hotellin vastaanotossa tai muissa majoitusalan yrityksissä.

Kohderyhmä ja edellytykset

Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilujen asiakkaille, joiden tavoitteena on työllistyminen majoitusalan vastaanottopalvelutehtäviin.

Hakijoilta edellytetään hyvän suullisen ja kirjallisen suomen kielen taidon lisäksi hyvää englannin kielen suullista ja kirjallista taitoa sekä ruotsin kielen tyydyttävää suullista ja kirjallista osaamista. Hakijoilta edellytetään asiakaspalvelutehtävissä tarvittavan kielitaidon lisäksi myös valmiutta verkko-opiskeluun, vahvaa motivaatiota majoitusalan vastaanottopalvelutehtäviin, kokemusta asiakaspalvelutyöstä, kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, oma-aloitteisuutta, hyviä vuorovaikutustaitoja sekä työhön soveltuvaa fyysistä terveyttä ja kuntoa (työn luonteeseen kuuluu merkittävässä määrin seisomista ja kävelemistä).

Koulutuksen toteutuksesta

Koulutus on työelämälähtöisesti suunniteltua, matkailun asiakaspalvelutaitoihin keskittyvää koulutusta, jossa tutustutaan eri kulttuureista tulevien asiakkaiden palvelemiseen. Koulutukseen sisältyy hotelleissa käytössä olevan Opera Cloud -järjestelmän koulutus.

Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksena, johon kuuluu lähi- ja verkko-opetusta sekä työpaikalla tapahtuvan oppimisen jakso. Työpaikalla tapahtuva oppiminen tapahtuu viitenä päivänä viikossa (maanantai-sunnuntai) hotellin tai muun majoituspaikan yrityksen työvuorolistan mukaisesti. Lähitapaamiset toteutetaan Perho Liiketalousopiston tiloissa Malmin kampuksella (Helsinki).

Koulutus on kokopäiväistä opiskelua.

Koulutuksen opetuskielenä on suomi.

Kaikille opiskelijoille tehdään opintojen henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Opintojen kesto voi vaihdella yksilöllisesti henkilökohtaistamisen mukaisesti.

Koulutuksen lomajakso: 17.-21.10.2022 (viikko 42)

Koulutuksen jaksot ja sisältö

– Lähi- ja verkko-opetusjakso: 11.8.-7.10.2022
– Työpaikalla tapahtuvan oppimisen jakso: 10.-14.10.2022, 24.10.-20.12.2022

Opinnot sisältävät seuraavia osioita:

– Hotellipalvelujen perusteet (mm. hotellien liiketoiminnan rakenne ja toimialan tuntemus, henkilöstörakenne majoitusliikkeissä, työsuhdeasiat majoitusalalla, vastaanoton asiakaspalvelu ja työtehtävät, erilaiset asiakkaat, reklamaatiot)
– Opera Cloud -hotellijärjestelmän perusteet
– Hotellin asiakaspalvelua ruotsin kielellä
– Hotellin asiakaspalvelua englannin kielellä
– Anniskelupassi
– Osaamisen hankkimista työelämässä oppien hotellissa, tutkinnon osan näyttö ja arviointikeskustelu
– Tutkinnon osaan kuulumattomat opintoja täydentävät verkko-opinnot: Johdanto kestävään kehitykseen sekä Vastuullinen matkailu

Koulutuksen tavoite

Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija

– kehittää valmiuksia työskennellä majoitusalan työtehtävissä palvellen niin kotimaisia kuin ulkomaisia asiakkaita
– löytää ja ymmärtää omat kehittämisalueensa
– saa tiedolliset, taidolliset ja asenteelliset perusvalmiudet, joiden avulla majoitusalan työssä toimiminen onnistuu
– selkeyttää työllistymismahdollisuuksiaan majoitusalan työtehtävissä
– rakentaa majoitusalan ammatillisia verkostojaan
– suorittaa Hotellin vastaanottopalvelut -tutkinnon osan ja työllistyy koulutuksen jälkeen majoitusalan työtehtäviin tai jatkaa Matkailualan perustutkinto-opintoihin työmahdollisuuksiensa laajentamiseksi matkailualan eri sektoreilla.

Koulutus on opiskelijalle maksutonta.

Koulutukseen hakeminen

Täytä koulutushakemus www.työmarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > TE-palveluiden Oma asiointi > Haussa oleva työvoimakoulutus > hakusanana koulutuksen numero 705703.

Esivalinta tehdään koulutushakemusten perusteella. Hakemuksessa on tärkeää tuoda esille soveltuvuutta ja motivaatiota koulutukseen ja majoitusalan vastaanottotehtävissä toimimiseen. Esivalinnan jälkeen osa hakijoista kutsutaan valintahaastatteluun. Haastattelut toteutetaan Perho Liiketalousopiston Malmin kampuksella viikolla 25.

Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli et osallistu valintatilaisuuteen, tai perut koulutukseen osallistumisen ilman pätevää syytä, TE-toimisto selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (Työttömyysturvalaki 2 a luku 12 §).

Opiskelijavalinnasta vastaa Uudenmaan TE-toimisto.

Koulutus alkaa 11.08.2022. Hakuaika 25.4.- 31.5.2022.

Lisätietoja

Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa puhelimitse p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta tai nettisivuilta https://www.te-palvelut.fi/nain-asioit-kanssamme/te-palvelut/puhelinpalvelut/puhelin-koulutusneuvonta, jossa chat-palvelu ma-pe 9-16.

Satu Sandman, matkailun koulutusalajohtaja, Perho Liiketalousopisto Oy
satu.sandman@perho.fi
040 7753266

Salla Frydrychová, Uudenmaan TE-toimisto Koulutuspalvelut
salla.frydrychova@te-toimisto.fi