Hotellin vastaanottopalvelut 713008

Hotellin vastaanottopalvelut – Majoitusalan tehtäviin matkailualalle (nro 713008)

Näetkö tulevaisuuden työpaikkasi hotellin tai muun matkailualan yrityksen vastaanottopalveluissa?

Matkailualan perustutkintoon kuuluvan Hotellin vastaanottopalvelut -tutkinnon osan koulutus toteutetaan työelämälähtöisenä monimuotokoulutuksena. Koulutus sisältää lisäksi tutkinnon osaan kuulumattomia täydentäviä verkko-opintoja: Johdanto kestävään kehitykseen sekä Vastuullinen matkailu.

Koulutus antaa valmiudet työskennellä asiakaspalvelutehtävissä hotellin vastaanotossa tai muissa majoitusalan yrityksissä.

Lisätiedot

Matkailualalla on tällä hetkellä työvoimapula usealla sektorilla. Erityisesti hotellisektorilla kaivataan kovasti uusia tekijöitä. Kouluttaudu siis majoitusalan osaajaksi!

Matkailuala on nopeasti kasvava ja muuttuva kansainvälinen ja monipuolisia työtehtäviä sisältävä ala. Toimiala tarjoaa mahdollisuuden kehittyä omien vahvuuksien ja tavoitteiden mukaisesti jatkuvasti sekä tarjoaa uudenlaisia haasteita asiakaspalvelua jo osaaville. Toimialan jatkuvasti kasvaessa ja kehittyessä tarve uusille osaajille on suuri.

Hakuaika on päättynyt.

Kohderyhmä ja edellytykset

Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilujen asiakkaille, joiden tavoitteena on työllistyminen majoitusalan vastaanottopalvelutehtäviin.

Hakijoilta edellytetään hyvän suullisen ja kirjallisen suomen kielen taidon lisäksi hyvää englannin kielen suullista ja kirjallista taitoa sekä ruotsin kielen tyydyttävää suullista ja kirjallista osaamista.

Hakijoilta edellytetään asiakaspalvelutehtävissä tarvittavan kielitaidon lisäksi myös valmiutta verkko-opiskeluun, vahvaa motivaatiota majoitusalan vastaanottopalvelutehtäviin, kokemusta asiakaspalvelutyöstä, kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, oma-aloitteisuutta, hyviä vuorovaikutustaitoja sekä työhön soveltuvaa fyysistä terveyttä ja kuntoa (työn luonteeseen kuuluu merkittävässä määrin seisomista ja kävelemistä).

Koulutuksen toteutuksesta

Koulutus on työelämälähtöisesti suunniteltua matkailun asiakaspalvelutaitoihin keskittyvää koulutusta, jossa tutustutaan eri kulttuureista tulevien asiakkaiden palvelemiseen. Koulutukseen sisältyy hotelleissa käytössä olevan Opera Cloud -järjestelmän koulutus.

Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksena, johon kuuluu lähi- ja verkko-opetusta sekä työpaikalla tapahtuvan oppimisen jakso. Työpaikalla tapahtuva oppiminen tapahtuu viitenä päivänä viikossa (maanantai – sunnuntai) hotellin tai muun majoituspaikan yrityksen työvuorolistan mukaisesti. Lähitapaamiset toteutetaan Perho Liiketalousopiston tiloissa Malmin kampuksella (Helsinki).

Koulutus on kokopäiväistä opiskelua.

Koulutuksen opetuskielenä on suomi.

Koulutusaika: 11.8.-20.12.2023

Koulutuksen lomajakso: 9.-15.10.2023 (viikko 41)

Kaikille opiskelijoille tehdään opintojen henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Opintojen kesto voi vaihdella yksilöllisesti henkilökohtaistamisen mukaisesti.

Koulutuksen jaksot ja sisältö

– Lähi- ja verkko-opetusjakso: 11.8.-6.10.2023
– Työpaikalla tapahtuvan oppimisen jakso: 16.10.-20.12.2023

Opinnot sisältävät seuraavia osioita:

– Hotellipalvelujen perusteet (mm. hotellien liiketoiminnan rakenne ja toimialan tuntemus, henkilöstörakenne majoitusliikkeissä, työsuhdeasiat majoitusalalla, vastaanoton asiakaspalvelu ja työtehtävät, erilaiset asiakkaat, reklamaatiot)
– Opera Cloud -hotellijärjestelmän perusteet
– Hotellin asiakaspalvelua ruotsin kielellä
– Hotellin asiakaspalvelua englannin kielellä
– Anniskelupassi
– Osaamisen hankkimista työelämässä oppien hotellissa, tutkinnon osan näyttö ja arviointikeskustelu
– Tutkinnon osaan kuulumattomat opintoja täydentävät verkko-opinnot: Johdanto kestävään kehitykseen sekä Vastuullinen matkailu

Koulutuksen tavoite

Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija

– kehittää valmiuksia työskennellä majoitusalan työtehtävissä palvellen niin kotimaisia kuin ulkomaisia asiakkaita
– löytää ja ymmärtää omat kehittämisalueensa
– saa tiedolliset, taidolliset ja asenteelliset perusvalmiudet, joiden avulla majoitusalan työssä toimiminen onnistuu
– selkeyttää työllistymismahdollisuuksiaan majoitusalan työtehtävissä
– rakentaa majoitusalan ammatillisia verkostojaan
– suorittaa Hotellin vastaanottopalvelut -tutkinnon osan ja työllistyy koulutuksen jälkeen majoitusalan työtehtäviin tai jatkaa matkailualan perustutkinto-opintoihin työmahdollisuuksiensa laajentamiseksi matkailualan eri sektoreilla.

Muuta

Koulutus on opiskelijalle maksutonta.

Koulutukseen hakeminen ja opiskelijavalinta

Täytä koulutushakemus: www.työmarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > TE-palveluiden Oma asiointi > Haussa oleva työvoimakoulutus > hakusanana koulutuksen numero 713008 tai jätä paperihakemus TE-toimistoon/kuntakokeiluun ennen hakuajan päättymistä. Paperihakemuslomakkeen löydät osoitteesta www.suomi.fi hakusanalla TEM601. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa/kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä. Ilman tunnistautumista jätetyn sähköisen hakemuksen voit myös vahvistaa soittamalla TE-palveluiden Koulutusneuvontaan (kts. kohta Lisätietoja).

Esivalinta tehdään koulutushakemusten perusteella. Hakemuksessa on tärkeää tuoda esille soveltuvuutta (ml. motivaatiota) koulutukseen ja majoitusalan vastaanottotehtävissä toimimiseen. Esivalinnan jälkeen osa hakijoista kutsutaan valintahaastatteluun. Haastattelut toteutetaan Perho Liiketalousopiston Malmin kampuksella (Helsinki) viikolla 25.

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

Opiskelijavalinnasta vastaa Uudenmaan TE-toimisto.

Lisätietoja

Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa puhelimitse p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvontatai nettisivuilta https://www.te-palvelut.fi/nain-asioit-kanssamme/te-palvelut/puhelinpalvelut/puhelin-koulutusneuvonta, jossa Chat-palvelu ma-pe 9-16.

Satu Sandman
Matkailun koulutusalajohtaja, Perho Liiketalousopisto Oy
satu.sandman@perho.fi
040 7753266

Salla Frydrychová
Uudenmaan TE-toimisto Koulutuspalvelut
salla.frydrychova@te-toimisto.fi