LÄHIESIMIESTYÖN AMMATTITUTKINTO

Lähiesimiehen valmennusohjelma

Esimiestyön perusvalmiudet joustavasti työn ohella.

♥ NPS 88 (Net Promoter Score mittaa suositteluhalukkuutta. Erinomaisena pidetään jo lukua 50.)

Lähiesimiehen valmennusohjelma antaa hyvät perusvalmiudet palvelualan esimiestehtäviin. Ohjelmassa keskitytään sisältöihin, jotka antavat opiskelijoille oivalluksia ja työkaluja sovellettavaksi esimiestyön arkeen. Valmennuksessa tuetaan lisäksi esimiehenä kasvamista ja oman esimiesidentiteetin rakentumista, harjoitellaan vuorovaikutustaitoja ja ihmisten kohtaamista ja rohkaistaan asiakaspalvelun, laadun ja tuottavuuden arviointiin ja aktiiviseen kehittämiseen.

Hakeminen ja keskeiset tiedot

Kenelle koulutus sopii?

Suosittu lähiesimiehen valmennusohjelma on suunniteltu erityisesti palvelualalla vasta aloittaneille esimiehille sekä työntekijöille, jotka ovat siirtymässä esimiestehtäviin lähitulevaisuudessa. Valmennusohjelmaan voivat hakea aloittelevat esimiehet myös muilta aloilta.

Kouluttajien esittelyt ja koulutuspäivien sisällöt

Lähiesimiehen valmennusohjelma muodostuu n. 10 – 14 lähipäivästä, soveltavista oppimistehtävistä ja lähiesimiestyön ammattitutkinnon suorittamisesta. Tutkinto suoritetaan osoittamalla osaaminen näytöissä, aidoissa esimiestehtävissä omalla työpaikalla.

Orientaatio, Minä esihenkilönä ja työnantajan edustajana, Laura Pettilä 30.10-1.11.2023

Omaa esihenkilöroolia rakentaessa on tärkeää ymmärtää liiketoimintaympäristö ja sen merkitys, jotta voi johtaa itseään ja omaa tiimiään menestykkäästi kohti yrityksen visiota.

Päivien teemoja:

  • liiketoimintaympäristö haltuun
  • organisaatiosi kilpailuympäristö, perustehtävä ja menestystekijät
  • mitä johtaminen on nyt ja tulevaisuudessa

Esihenkilötyön peruspilarit, Laura Pettilä 29-30.11.2023

Elinikäinen oppiminen ja itsensä kehittäminen luo vahvan pohjan muiden johtamiselle.

Päivien teemoja:

  • esihenkilörooliin kohdistuvat odotukset asioiden ja ihmisten johtamisessa
  • oman esihenkilöidentiteetin rakentaminen
  • itsensä johtaminen, omien vahvuuksien ja kehityskohteiden tunnistaminen

Toiminnan suunnittelu ja kehittäminen, Laura Pettilä 9.1.2024

Kyky kehittää toimintaa auttaa toimimaan yhä hektisemmässä toimintaympäristössä ja kovenemassa kilpailussa.

Päivän teemoja:

  • toiminnan suunnittelu
  • kehittymistarpeiden tunnistaminen
  • kehittämissuunnitelman laatiminen

Johtamisen juridiikka ja työoikeus, Petri Vainio 14.-15.2.2024

Yhdessä PRO Johtajat

Pätevä perehdyttäjä & osaava ohjaaja, Laura Pettilä 19.3.2024

Muuttuvassa maailmassa on tärkeä ymmärtää positiivisen työnantajamielikuvan merkitys ja liian suuren vaihtuvuuden haittapuolet.

Päivän teemoja:

  • positiivisen rekrytointikokemuksen, perehdyttämisen ja pitovoiman merkitys
  • perehdyttämisen suunnittele, toteutus ja arviointi
  • ohjauksen ja palautteen merkitys

Työryhmän johtaminen ja valmentava johtaminen, Laura Pettilä 16.-17.4.2024

Ihmisten moninaisuuden tunnistaminen ja hyödyntäminen lisää työhyvinvointia. Valmentava johtaminen puolestaan lisää henkilöstön pitovoimaa ja tukee esihenkilöä moninaisuuden johtamisessa.

Päivien teemoja:

  • moninaisuuden johtamisen hyödyt
  • työyhteisön jäsenten kehittämisen keinot
  • valmentava johtaminen

Asiakaskokemuksen kehittäminen & palvelumuotoilu, Sanna Helttunen 16.5.2024

Päivän aikana käymme läpi, miksi asiakaskokemuksen johtaminen on juuri sitä johtamisen kovinta ydintä, miksi jokaisen yrityksen tulee panostaa asiakaskokemukseen ja perehdymme menetelmänä palvelumuotoiluun ja siihen, kuinka palveluita ja kokemuksia muotoilemalla voi saavuttaa aitoa kilpailuetua.

Markkinaevoluutio ajaa kohti asiakaskokemuksia ja tänä päivänä menestyäkseen yritysten on oltava aidosti asiakaslähtöisiä. Asiakaskokemus on puolestaan keino konkretisoida asiakaslähtöisyyttä. Kun toimintaa tai palveluita halutaan lähteä kehittämään ihmislähtöisesti, on palvelumuotoilu keino toteuttaa sitä.

Tämän päivän aikana tulet oppimaan

  • Mitä asiakaskokemuksella tarkoitetaan ja miksi yritysten tulee siihen panostaa?
  • Miten asiakaskokemusta johdetaan ja kehitetään?
  • Mitä on palvelumuotoilu ja miten sitä voidaan hyödyntää kehittämistyössä?
  • Miten henkilöstökokemus ja asiakaskokemus liittyvät toisiinsa ja miten ne vaikuttavat yrityksen kasvuun ja kannattavuuteen?

Koulutuspäivän ohjelma

Klo 9.00 Tervetuloa! ASIAKASKOKEMUS

  • Mitä sillä tarkoitetaan ja miksi siihen panostaminen on tärkeää juuri nyt?
  • Tuotantolähtöisyydestä asiakaslähtöisyyteen
  • Asiakaslähtöisyys ja asiakasymmärrys

Klo 10.30 Tauko

Klo 10.45 ASIAKASKOKEMUKSEN JOHTAMINEN JA KEHITTÄMINEN

  • Asiakaskokemuksen muodostuminen
  • Asiakaskokemuksen strategia

Klo 12.00 LOUNASTAUKO

Klo 13.00 JOHDATUS MUOTOILUAJATTELUUN

  • Muotoiluajattelu
  • Palvelumuotoilu
  • Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät

Klo 14.30 Tauko

Klo 14.45 KOHTI KANNATTAVAA KASVUA

  • Miten henkilöstökokemus vaikuttaa aikakaskokemukseen?
  • Miten luoda aitoa kilpailuetua panostamalla henkilöstökokemukseen?

Klo 16.00 Koulutuspäivä päättyy

Vuorovaikutusosaaminen - Esihenkilö vuorovaikutuksessa, Olli Vainio 20.8.2024

Ihmisten laadukas johtaminen on kohtaamista. Sitoutuminen työhön rakentuu monesta erilaisesta osakokonaisuudesta, joista yksi merkittävimmistä on vuorovaikutussuhde oman lähijohtajan kanssa. Koulutuspäivässä otetaan ensin laaja kuva modernin työelämän viestintään ja johtamisen viestintähaasteisiin, minkä jälkeen käydään läpi tarkemmin erilaisia mahdollisuuksia kehittää omaa johtamisviestintää ja -vuorovaikutusta ja lopuksi tutustutaan erityisesti työhön sitoutumisen malliin ja keinoihin työntekijöiden sitoutumisen vahvistamiseksi. Sitoutunut työntekijä antaa itsestään hiukan enemmän kuin pyydetään ja tällä on vaikutusta myös asiakasrajapinnassa.

Kaipuu ja tarve inhimilliselle kohtaamiselle on kaikilla olemassa. Työelämässä tämä tarve tuntuu olevan kasvamaan päin. Viimeistään nyt kannattaa olla äärimmäisen kiinnostunut siitä, miten omassa johtamiskäyttäytymisessä toteutuu hyvä vuorovaikutus johdettavien kanssa.

  • Opit koulutuspäivässä omasta johtamiskäyttäytymisestäsi yllättäviä asioita
  • Oivallat ja ymmärrät koulutuspäivässä viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen merkityksen osana laadukasta johtamistyötä
  • Saat työhösi konkreettisia malleja laadukkaiden vuorovaikutussuhteiden kehittämiseen.

Saat johtamiseen konkreettisia oppeja työntekijöiden sitoutumisen vahvistamiseksi

Koulutuspäivän ohjelma

Klo 9.00 Tervetuloa!

Modernin työelämän (johtamis)viestintähaasteita

  • kokemuksia ja keskustelua johtamisen viestintähaasteista
  • ratkaisumalleja ja vinkkejä johtamistyöhön

Johtaminen viestinnän ja vuorovaikutuksen näkökulmasta

  • Johtamisviestinnän teoria LMX
  • teorian soveltaminen käytännön johtamistyöhön

Klo 10.30 Tauko

Klo 10.45 Lähijohtajan vuorovaikutusosaaminen

  • Vuorovaikutusosaaminen ja sen kehittäminen
  • Johtamistyön vuorovaikutustaidot

Klo 12.00 LOUNASTAUKO

Klo 13.00 Erilaiset vuorovaikutusilmiöt johtamistyössä

  • Sosiaalinen tuki
  • Palautetaidot
  • Konfliktien hallinta ja ratkaiseminen
  • Viestinnän ja vuorovaikutuksen näkökulma palvelevaan ja valmentavaan johtamiseen

Klo 14.30 Tauko

Klo 14.45 Työhön sitoutuminen

  • Työhön sitoutumisen malli
  • Työhön sitoutumisen tukeminen johtamisen näkökulmasta
  • Miten hoidetaan työyhteisön hankalat tilanteet tai ”hankala tyyppi”?

Klo 16.00 Koulutuspäivä päättyy

Tuloksellinen lähiesihenkilötyö, Totte Repo 10.9.2024

Tuloksellista lähiesimiestyötä lähestyt oman organisaatiosi tai johtamasi liiketoiminnan kautta.  Sinulla ehkä on jo raportointivastuullasi jokin liiketoiminnan yksikkö tai sellainen voi olla tulossa. Tarvitset johtamisen avuksi vahvaa hallintaa mm. katteesta ja hinnoittelusta.

Jos numerot eivät vielä ole olleet sinun intohimosi, niin voivatko ne olla? Kaikki eivät puhu tasetta työksesi, mutta hyvässä ryhmässä pääset sparrailemaan niin tuloslaskelman kuin taseen lukujen ymmärtämistä.

Nykytilan kartoittaminen antaa avaimet myös tulevaisuuden suunnitteluun. Ota tarkasteltavaksesi oman yksikkösi oikeita tai kuvitteellisia lukuja: tuotteiden tai palvelujen muodossa, jotta pääset pohtimaan nykyisiä hinnoitteluratkaisuja. Ovatko ne perusteltuja vai voisiko niitä vielä parantaa?

Koulutuspäivien sisältö

Jos olet joskus istunut viikko- tai kuukausipalaverissa pohtien raporttien lukujen syvempää merkitystä, niin nyt on aika ottaa numerot haltuun. Koulutuksen teoriaosuus aloitetaan purkamalla tuloslaskelman ja taseen sisältö ymmärrettävän kokoisiin palasiin. Tärkeintä on ymmärtää sinun alasi tunnuslukuja ja miten sinun liiketoiminnallasi menee?

Vaikka olisitkin jo numerovelho, niin kerrataan yhdessä katteen muodostuminen ja pohditaan mitä sen on tarkoitus oikein kattaa? Otetaan kynät tai excelit esiin ja listaat oman työnkuvasi mukaisesti mihin osa-alueisiin voit itse vaikuttaa.

Hinnoittelulla on jättimäinen rooli yrityksen kannattavuudessa, joten tulevaisuutta varten saat hinnoittelun työkaluja, päätösten tueksi. Saat mukaasi myös oivalluksia ja ymmärtämistä omien päätösten perustelemiseen, numeroiden avulla. Toivottavasti sisälläsi syttyy edes pieni rakkaus numeroita kohtaan.

Koulutuspäivän ohjelma 10.9.2024 klo 9.00-16.00

Klo 9.00 Tervetuloa!

Tuloslaskelman ja Taseen pilkkominen ymmärrettävään muotoon

Klo 10.30 Tauko

Klo 10.45 Miten liiketoiminnalla menee? Tunnuslukujen tarkastelua.

Klo 12.00 LOUNASTAUKO

Klo 13.00 Katteen käsittelyä ja harjoituksia

Klo 14.30 Tauko

Klo 14.45 Hinnoittelun työkalut

Klo 16.00 Koulutuspäivä päätyy

Tutkinnon suorittaminen

Koulutuksen kesto

Valmennuksen kokonaiskesto on 9 – 12 kk, lähtötilanteen osaamisesta riippuen.

Koulutuksen hinta

Lähiesimiesvalmennus toteutetaan oppisopimuskoulutuksena, jossa esimiestyön ammattitaito opitaan ensisijaisesti omalla työpaikalla, nimetyn työpaikkakouluttajan ohjauksessa.

Koulutuksen hinta on 150€.

Opiskelijan tarina

Katso tästä Hennan opit ja oivallukset Lähiesimiestyön ammattitutkinto -valmennuksesta

Lähiesimiehenä toimiminen

  • Liiketoimintaympäristön analyysin laaja pohdinta, sekä laatiminen läheisen loogisen kilpailijan kanssa.
  • SWOT-analyysi rakentuminen, jonka pohjalta voidaan tehdä päätelmiä, miten vahvuuksia voidaan käyttää hyväksi, miten heikkoudet muutetaan vahvuuksiksi, miten tulevaisuuden mahdollisuuksia hyödynnetään ja miten uhat vältetään. Tuloksena saadaan toimintasuunnitelma siitä, mitä millekin asialle pitää tehdä. Oma henkilökohtainen suunnitelma.
  • Palveluyrityksen kannattava toiminta mm. Kannattavuuslaskelmiin, taseeseen, hinnoittelupäätöksiin, katetuotto- laskelmiin paneutuminen ja kannattavuuslaskelman laatiminen hinnanlaskun jälkeen.
  • Laaja perehtyminen TTK.fi sivuihin. https://ttk.fi/oppaat_ja_ohjeet/ladattavat_julkaisut
  • Pätevä perehdyttäjä & osaava ohjaaja. Toimipisteen perehdyttämisen kehittäminen ja uuden yleispätevän perehdytyssuunnitelman luominen. Omaan ohjausfilosofiaan perehtyminen.
  • Esimiehen oikeudet, vastuut ja velvollisuudet. Työlainsäädäntö esimiestyön ohjaajana, tukena ja mahdollistajana. Esimies työnantajan edustajana, oikeus ohjata työntekoa. Esimiehen oikeus ja velvollisuus puuttua ongelmatilanteisiin työpaikalla. Käyty läpi esimerkki tilanteita mm. Irtisanoutuminen, lomautukset, kertyneet työtunnit, tapasaikuttajat, työpaikka kiusaaminen jne.
  • Esimiehen vuorovaikutustaidot. -Vuorovaikutustaidot lähiesimiestyön perusta, -onnistu vuorovaikutustilanteissa, -johtaja somessa, -johtamisviestintä etänä, -Johtamistyön vuorovaikutuksen erityispiirteitä, -puheenjohtajana kokouksessa. Työkohteessa järjestetty muutamat palaverit, joissa puheenjohtajana.

ASIAKAS PÄÄOSASSA

  • Asiakkaan tarpeet ja palvelupolun laatiminen työkohteeseen. Asiakkaan vaiheet ennen ravintolaan saapumista, asiointi ravintolassa ja maksaminen. Näkemykset asiakkaan kohtaamisesta ja tasavertaisen asiakaspalvelun tärkeys.
  • Asiakaskokemuksen parantaminen palvelumuotoilun keinoin
  • Asiakkuuksien hoitaminen. Laadin raportin asiakkaiden palautteista ja kehitin suunnitelman, kuinka saada uusia hyviä asiakaspalautteita.

ESIMIES KEHITTÄJÄNÄ

  • Kehittämistarpeiden havainnointi ja tunnistaminen
  • Kehittämishankkeen laatiminen työkohteeseen. Suunnitelma perusteluineen laadittu ja toteutettu konseptin muutoksessa.
  • Kehittämistyön johtaminen valmentavan johtamisen keinoin

ESIMIESTYÖN KOKONAISUUS JA OMA POLKUNI

ITSENI JOHTAMISESSA OLEN OPPINUT KUUNTELEMAAN TOISIA TARKEMMIN JA HAVAINNOIMAAN TIETOA KUULEMANI PERUSTEELLA.

Saan oppimani perusteella ehdottomasti enemmän aikaiseksi, laadukkaampaa työjälkeä ja tulosta, kun olen priorisoinut tehtäväni kirjalliseen muotoon.

Hoidan asioita tärkeysjärjestyksessä yksi kerrallaan ja näin ajankäyttöni selkeytyy.

Esimies tekee hyvää työtä silloin, kun oma tiimi pärjää. Perehdyttämisen jälkeen esimiehen läsnäolo ja saatavuus antaa tukea ja selkeyttä tiimille.

Hyvä vuorovaikutus tarkoittaa aitoa läsnäolon taitoa, toisen kuuntelemista, aidosti vastavuoroista keskustelua, jossa molemmat keskustelun osapuolet osallistuvat keskusteluun.

Henkilöiden välisellä vuorovaikutuksella lisätään mm. tuottavuutta ja hyvinvointia

Erityisen tärkeänä pidän esimiehen roolia havainnoida myös mielenterveyteen liittyviä seikkoja, jotka vaikuttavat tiimin jaksamiseen. mm. korona aika on koetellut työympäristöjä ja pakottanut suuriin muutoksiin. Esimiehen tärkeitä ”leadership” taitoja ovat työntekijöiden kannustaminen ja motivointi, jonka tarve on ollut viime aikoina erityisen suuri työhyvinvoinnin kannalta.

Jokaisen tulisi mielestäni oppia vuorovaikutusta toisen henkilön kanssa ja kehittämään sitä päivittäisessä elämässä.

Hyvä esimies viestittää selkeästi tärkeät asiat ja antaa välineitä hyvään viestintään tiimilleen.

Asiakassuhteissa on tärkeää, luoda tasalaatuista asiakaspalvelua ja antaa henkilöstölle sopivat työkalut laaditun asiakaspalvelumallin toteutukseen.

Hyvä perehdytys, muutosten suullinen ja kirjallinen informaatio tärkeää. Paikkakohtainen palvelupolku selkeyttää työntekijöille työnantajan odotuksia ja toiveita työtehtävälle.

Vastuullinen esimies laatii ja päivittää säännöllisin väliajoin yrityksen toimintasuunnitelmaa, markkinointi strategiaa, turvallisuuskansiota ja muita ohjeita. Esimies seuraa toimintaa ja tekijöitä, sekä ohjaa tarvittaessa.

Tuloksellinen esimiestyö on sitä, että oma tiimi pärjää ja onnistuu! Esimies kannustaa ja motivoi työntekijöitä parempiin suorituksiin. Antaa palautetta työstä ja seuraa taloudellisia tunnuslukuja.

Opettaa työntekijöitänsä reflektoimaan omaa toimintaansa.

Tärkeänä oppina pidin perhon koulutuksessa

  1. Kokemusten reflektointi, mitä opin? mitä tunsin?
  2. Tekeminen ja kokeminen
  3. Uusien oivallusten käsitteellistäminen ja oman teorian parantaminen
  4. Uuden teorian testaaminen ja palautteen etsiminen.

Mitä opin asioista, jotka eivät ihan ole menneet suunnitelman mukaan?

Herättää kysymyksen mitä voisin tehdä toisin, paremmin tai tehokkaammin.

Esimiehenä haluan kehittää itseäni jatkuvasti, jolloin aktiivisuus ja hyvä energia tekemiseen säilyy.

Uudet näkökulmat asioihin laajentaa ymmärrystä, kehittää empatia kykyä tarkastella asioita myös toisen tunteiden, ajatusten ja aikomusten kannalta.

Henna Huhtala-Heikkonen | 01.09.2020-28.05.2021

 

Jos jäi kysyttävää, ota yhteyttä

Emilia Sorsa, koulutusasiantuntija
emilia.sorsa(at)perho.fi
0407747530