Lähiesimiehenä toimiminen
- Liiketoimintaympäristön analyysin laaja pohdinta, sekä laatiminen läheisen loogisen kilpailijan kanssa.
- SWOT-analyysi rakentuminen, jonka pohjalta voidaan tehdä päätelmiä, miten vahvuuksia voidaan käyttää hyväksi, miten heikkoudet muutetaan vahvuuksiksi, miten tulevaisuuden mahdollisuuksia hyödynnetään ja miten uhat vältetään. Tuloksena saadaan toimintasuunnitelma siitä, mitä millekin asialle pitää tehdä. Oma henkilökohtainen suunnitelma.
- Palveluyrityksen kannattava toiminta mm. Kannattavuuslaskelmiin, taseeseen, hinnoittelupäätöksiin, katetuotto- laskelmiin paneutuminen ja kannattavuuslaskelman laatiminen hinnanlaskun jälkeen.
- Laaja perehtyminen TTK.fi sivuihin. https://ttk.fi/oppaat_ja_ohjeet/ladattavat_julkaisut
- Pätevä perehdyttäjä & osaava ohjaaja. Toimipisteen perehdyttämisen kehittäminen ja uuden yleispätevän perehdytyssuunnitelman luominen. Omaan ohjausfilosofiaan perehtyminen.
- Esimiehen oikeudet, vastuut ja velvollisuudet. Työlainsäädäntö esimiestyön ohjaajana, tukena ja mahdollistajana. Esimies työnantajan edustajana, oikeus ohjata työntekoa. Esimiehen oikeus ja velvollisuus puuttua ongelmatilanteisiin työpaikalla. Käyty läpi esimerkki tilanteita mm. Irtisanoutuminen, lomautukset, kertyneet työtunnit, tapasaikuttajat, työpaikka kiusaaminen jne.
- Esimiehen vuorovaikutustaidot. -Vuorovaikutustaidot lähiesimiestyön perusta, -onnistu vuorovaikutustilanteissa, -johtaja somessa, -johtamisviestintä etänä, -Johtamistyön vuorovaikutuksen erityispiirteitä, -puheenjohtajana kokouksessa. Työkohteessa järjestetty muutamat palaverit, joissa puheenjohtajana.
ASIAKAS PÄÄOSASSA
- Asiakkaan tarpeet ja palvelupolun laatiminen työkohteeseen. Asiakkaan vaiheet ennen ravintolaan saapumista, asiointi ravintolassa ja maksaminen. Näkemykset asiakkaan kohtaamisesta ja tasavertaisen asiakaspalvelun tärkeys.
- Asiakaskokemuksen parantaminen palvelumuotoilun keinoin
- Asiakkuuksien hoitaminen. Laadin raportin asiakkaiden palautteista ja kehitin suunnitelman, kuinka saada uusia hyviä asiakaspalautteita.
ESIMIES KEHITTÄJÄNÄ
- Kehittämistarpeiden havainnointi ja tunnistaminen
- Kehittämishankkeen laatiminen työkohteeseen. Suunnitelma perusteluineen laadittu ja toteutettu konseptin muutoksessa.
- Kehittämistyön johtaminen valmentavan johtamisen keinoin
ESIMIESTYÖN KOKONAISUUS JA OMA POLKUNI
ITSENI JOHTAMISESSA OLEN OPPINUT KUUNTELEMAAN TOISIA TARKEMMIN JA HAVAINNOIMAAN TIETOA KUULEMANI PERUSTEELLA.
Saan oppimani perusteella ehdottomasti enemmän aikaiseksi, laadukkaampaa työjälkeä ja tulosta, kun olen priorisoinut tehtäväni kirjalliseen muotoon.
Hoidan asioita tärkeysjärjestyksessä yksi kerrallaan ja näin ajankäyttöni selkeytyy.
Esimies tekee hyvää työtä silloin, kun oma tiimi pärjää. Perehdyttämisen jälkeen esimiehen läsnäolo ja saatavuus antaa tukea ja selkeyttä tiimille.
Hyvä vuorovaikutus tarkoittaa aitoa läsnäolon taitoa, toisen kuuntelemista, aidosti vastavuoroista keskustelua, jossa molemmat keskustelun osapuolet osallistuvat keskusteluun.
Henkilöiden välisellä vuorovaikutuksella lisätään mm. tuottavuutta ja hyvinvointia
Erityisen tärkeänä pidän esimiehen roolia havainnoida myös mielenterveyteen liittyviä seikkoja, jotka vaikuttavat tiimin jaksamiseen. mm. korona aika on koetellut työympäristöjä ja pakottanut suuriin muutoksiin. Esimiehen tärkeitä ”leadership” taitoja ovat työntekijöiden kannustaminen ja motivointi, jonka tarve on ollut viime aikoina erityisen suuri työhyvinvoinnin kannalta.
Jokaisen tulisi mielestäni oppia vuorovaikutusta toisen henkilön kanssa ja kehittämään sitä päivittäisessä elämässä.
Hyvä esimies viestittää selkeästi tärkeät asiat ja antaa välineitä hyvään viestintään tiimilleen.
Asiakassuhteissa on tärkeää, luoda tasalaatuista asiakaspalvelua ja antaa henkilöstölle sopivat työkalut laaditun asiakaspalvelumallin toteutukseen.
Hyvä perehdytys, muutosten suullinen ja kirjallinen informaatio tärkeää. Paikkakohtainen palvelupolku selkeyttää työntekijöille työnantajan odotuksia ja toiveita työtehtävälle.
Vastuullinen esimies laatii ja päivittää säännöllisin väliajoin yrityksen toimintasuunnitelmaa, markkinointi strategiaa, turvallisuuskansiota ja muita ohjeita. Esimies seuraa toimintaa ja tekijöitä, sekä ohjaa tarvittaessa.
Tuloksellinen esimiestyö on sitä, että oma tiimi pärjää ja onnistuu! Esimies kannustaa ja motivoi työntekijöitä parempiin suorituksiin. Antaa palautetta työstä ja seuraa taloudellisia tunnuslukuja.
Opettaa työntekijöitänsä reflektoimaan omaa toimintaansa.
Tärkeänä oppina pidin perhon koulutuksessa
- Kokemusten reflektointi, mitä opin? mitä tunsin?
- Tekeminen ja kokeminen
- Uusien oivallusten käsitteellistäminen ja oman teorian parantaminen
- Uuden teorian testaaminen ja palautteen etsiminen.
Mitä opin asioista, jotka eivät ihan ole menneet suunnitelman mukaan?
Herättää kysymyksen mitä voisin tehdä toisin, paremmin tai tehokkaammin.
Esimiehenä haluan kehittää itseäni jatkuvasti, jolloin aktiivisuus ja hyvä energia tekemiseen säilyy.
Uudet näkökulmat asioihin laajentaa ymmärrystä, kehittää empatia kykyä tarkastella asioita myös toisen tunteiden, ajatusten ja aikomusten kannalta.
Henna Huhtala-Heikkonen | 01.09.2020-28.05.2021